Byrd – et værktøj i kampen mod fake-news

Brødrene Mikkel og Morten Westphal Stephensen har, sammen med vennen Christian Thiesen, udviklet app’en BYRD. Byrd er muligheden for alle os, der render rundt med et smartphone-kamera i lommen, til at lege freelancefotografer.

De store mediehuses fotoafdelinger er under konstant pres. De skal levere billeder lynhurtigt i forbindelse med nyheder fra indland såvel som udland. Det er sådan, at det ofte er billedet, som skal trække læseren ind i artiklen. Fotoafdelingerne hos de store medieudbydere har naturligvis dygtige fotografer tilknyttet – alligevel kan de ikke være på pletten i forbindelse med alle begivenheder. Derfor gør medieudbyderne i større og større grad brug af billeder fundet på det store internet. Problemet med billeder fundet på nettet kan være at verificere ægtheden.

Dette forsøger ovennævnte iværksættertrio nu at råde bod på. Når vi som private uploader billede/videomateriale til app’en, garanterer vi, som brugere, at al information om billedet er korrekt. Herefter kobler Byrd det sammen med forskellige verificeringsværktøjer. På den måde kan brugerne og Byrd i fællesskab hjælpe journalisterne til at træffe mere velovervejede beslutninger i det øjeblik, de finder brugbare billeder uden om mediehusene.

Smart? Ja, måske. Tjenesten er lanceret i andet kvartal af 2018, men allerede nu har tjenesten kunder som DR og Ekstrabladet. Ydermere har vaskerimilliadæren Anders Thorgaard investeret et ukendt millionbeløb i tjenesten.

Be the first to comment on "Byrd – et værktøj i kampen mod fake-news"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*