Tvungen mundtlighed

Hvordan får man ellers “stille” elever til at sige noget mere i undervisningen?

Jeg tror, de fleste lærere fra tid til anden har oplevet problemet med at få de ’stille’ elever til at sige mere i den daglige undervisning. Jeg skal naturligvis også jævnligt forholde mig til denne problemstilling (læs hver uge). Alligevel tror jeg, jeg for en tid har dæmmet op for problemstillingen.

Pt. har jeg et lille dansk hold med ca. 10 elever – nogle elever nyder naturligvis pladsen, og benytter sig af muligheden for at byde sig til mundtligt i højere grad, end de ellers ville have gjort. Andre elever siger groft sagt ikke en pind. I forbindelse med et forløb om kortfilm forklædt som musikvideoer fik jeg derfor den idé at lade eleverne løse flg. opgave:

Gå sammen 2 og 2 og analyser musikvideoen “Nordhavn station” af magtens korridorer. I skal analysere videoen mundtligt og filme jeres analyse med et mobilkamera. Jeres film må max. tage 3 min. og I skal lægge den på youtube, og derefter sende mig et link til filmen. I skal begge 2 optræde på filmen.

Hold især fokus på flg. 3 områder fra den udleverede analysemodel omhandlende musikvideoer:

SANGEN OG MUSIKKEN

TEKSTENS SPROG

TEMA; BUDSKAB OG FORTOLKNING

Det kom der nogle gode videoer ud af, som vi efterfølgende kunne se sammen og forholde os til i fællesskab. Pludselig havde jeg som undervisning noget mundtlighed fra nogle ellers ’stille’ elever. De ’stille’ elever havde til gengæld en oplevelse af, at de havde sagt noget fornuftigt i timen – altså ren win-win for elever såvel som lærere.

Be the first to comment on "Tvungen mundtlighed"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*