Ordblind og hva’ så?

Jeg tror, at alle undervisere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne jævnligt skal forholde sig til elever med dysleksi eller ordblindhed. Personligt er jeg ikke god nok til at indtænke problemstillingen i min daglige undervisning, desværre. Ikke fordi jeg ikke vil, men snarere som en konsekvens af at jeg nok ikke helt forstår ordblindhed i tilstrækkelig grad. 

Faktisk forholder det sig således, at 3-7% af hele Danmarks befolkning anslås at være ordblinde i større eller mindre grad. Det vil med andre ord sige, at vi som undervisere skal være opmærksomme på problemstillingen med ordblindhed. Derfor blev jeg også rigtig glad, da jeg her til aften så, at en af mine favoritblogs ‘111 variationer‘ havde et indlæg, der netop satte fpkus på problemstillingen. Indlægget blev udgivet den 4. januar, og var forfattet af Jesper Sehested Jensen, som selv er ordblind. Jesper er selvstændig ordblindekonsulent og manden bag sitet ‘et liv som ordblind‘, der netop indeholder en masse viden om det at være ordblind fx i forhold til folkeskolen.

Jespers historie og hans indlæg på bloggen ‘111 varitioner‘ var lidt af en øjenåbner for mig. For selvfølgelig skal der tages hensyn til de elever, som har dysleksiske træk i en eller anden form.

Et godt sted at begynde, hvis man vil opnå indsigt i dysleksi på en nem måde, kunne være youtube-kanalen ‘læsetips

 

Be the first to comment on "Ordblind og hva’ så?"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*